Tanda Ad Altamu’

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♪ : Prepárense - Astor Piazzolla (Lo Que Vendrá)

The first 24 hours of my evs were the most decisive ones. Meetings. Learnings. Discoveries. A lot of new faces, new tastes, new sounds. Walking on a brand new universe just like composing an opening movement. Overflying the concrete, as planting the blam of oblivion with a cast-iron alibi. Supposing every person that you cross on the street, the individual you’ll exchange with the next day.
In this kind of experience, the circumstances make the way you build your stave. The environment gives you the clef. You improvise the melody. What’s about the decorum? Dontgiveashit!
At the risk of losing nothing that you had before to come there, unless that you don’t assume, these awesome life experiences are incredibly positives. Anyway when you are above the clouds, it can not pouring down. To quote one traditional taiwanese punchline : «Just do it!»

Ok, I have to say that I already knew the region of my journey, and also had the opportunity during a project to meet some persons of my hosting organisation before to start my evs. Mos’ def’, it helped a lot my integration into the structure. I was able to jump into this new world since the first moment. One caracteristic of this kind of project is that the time is flying but strangely, when you look back to your first steps into this environment, it seems like it was a decade ago. As drinkin’ coffee during your sleep. An accelerated pace, in slow motion.

First night, 10 persons occupying the common flat, half a dozen nationalities, awakening at 4 am. It was a saturday.
What a feeling! To born again or add something, depend of your motivations. To take the liberty to explore during your flee. To stop thinking about the rest, removing momentarily every anguishes the time of a gust of wind.
A panel of faces and backgrounds as decor, backcloth of my project.


♪ : Bahía Blanca - Carlos di Sarli y su Orquesta Tipica (RCA : 100 años)

Mi sono veramente reso conto della bellezza della città, alla fine del mio soggiorno quando anche l’inverno tappezzava le facciate di nostalgia. L’ombra dei palazzi risuonava sul pavimento, grave come la voce di Major Howley. Il sole invernale scaldava la pelle in modo discontinuo. Gli incroci trai claustri concatenavano con grazia tali paradas e pasadas in una cadena magistrale. Le piazze si aggrovigliavano con le stradine strettissime alla maniera naturale delle risposte tra il piano e l’orchestra in questa composizione di Carlos di Sarli. Una bellezza certa, fredda e sobria, caratterizzata dall’abrazo tenace tra i nuovi quartieri e il centro storico, stretta più flagrante ancora con la scomparsa parziale della cinta fortificata medievale.

In quel giorno, apprezzai le prospettive che l’architettura cittadina offriva fino al momento in cui la nebbia, con la velocità di una caricia, avvolgeva le forme degli edifici. Una maniera per la città di camuffarsi, di dirmi che diventavo di nuovo uno straniero. Che durante tutti questi mesi avevo perso l’opportunità di vederla, lei davanti ai miei occhi. Era una sensazione di essere passato centinaia di volte accanto alla sua voluttà senza prestare attenzione. Come non vedere la Mona Lisa nell’opera di Fernando Botero. Man mano che il tempo scorreva, le sue righe austere si potevano intravedere sul suo viso scuro.

L’apparizione della notte fece finalmente risalire le nuvole, lasciando scorgere le campane della cattedrale suonando l’arrivo imminente della pioggia. Compariva svolazzando intorno a me, colgada solenne nell’ebbrezza di un’ennesimo Padre Peppe. Piroettai di sasso a sasso per ingannare le gocce e schivare il flusso di acqua torrenziale che fendeva l’oscurità. Una caminata verso nuovi orizzonti, passo dopo passo crescendo, bagnato di tante esperienze fruttuose. Nella sua curiosa generosità per i vagabondi, la città mi chiese le mie ultime parole, una specie di discorso di chiusura.
Grazie, ma significherebbe che sono alla fine risposi, preferisco considerare ciò segue : una continuità.
Ce n’amma gì scem a nin’


♪ : Adiós Nonino - Orchestre National de Jazz (Piazzolla!)

Comme si les gens et cette ville se résignaient à une sorte de système d’autodéfense. Ils accueillent chaleureusement, prennent soin de leurs hôtes, mais on peut observer une réserve quasiment systématique, habitués à assister à ce défilé perpétuel de personnes arrivant et repartant, ne bouleversant pas leurs quotidiens. Ce n’est en rien comparable à l’indifférence et le mépris des trottoirs new-yorkais ou du métro parisien. Non là, c‘est juste une désillusion quant aux réelles motivations de leurs visiteurs. C’est aussi car dans cette région incroyablement sous-estimée, peu de ristous osent s’aventurer, il y existe encore une authenticité peu commune. Un réel fragile, qui tendra inexorablement à disparaître dans les décennies à venir.

S’il est vrai que Cristo si è fermato a Eboli alors, les personnes que j’ai connu là n’en ont pas souffert. Elles n’attendent aucune aide pour (s’)accomplir. Elles créent à leur rythme. Rythme à trois temps. Analyse, création, renouveau.
Même principe fonctionnant pour l’épanouissement dans un contexte complètement inconnu. Mettre ses craintes de côté, être ouvert et rapidement, un espace du possible s’élargira; à l’inverse le repli sur soi et le dédain mèneront : au pire vers Pandémonium, au mieux à l’ennui.
Accipe quam primum, brevis est occasio lucri.  

Relater de manière exacte ce que j’ai vécu? Difficile de mettre des mots sur des émotions, des acquis informels. D’où mon utilisation de plusieurs langages, et autant de systèmes de fonctionnement inter-dépendants.
Demandez à Jean Dubuffet de remplacer chaque touche de ses Texturologies par une parole. Réclamez à John Coltrane de mettre un mot sur chaque note qu’il souffla sur My favorite things. Questionnez un fou sur les raisons de sa folie, ou encore, exigez d’un enfant qu’il vous raconte sa naissance.
Impossible. Cela doit se vivre, se ressentir, sortir.

Fifth Edition

5While closing the 4th edition of Scriptamanent, after the final meeting in Izmir, we are already preparing the new call for the next edition of the project. Stay tuned!

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